I løpet av de siste dagene har Høyesterett avsluttet behandlingen av Førdefjordsaken. NL er som kjent partshjelp for Naturvernforbundet og NU, sammen med NJFF. Vi har god tro på at dommerne i Høyesterett er enig med oss om at utslippstillatelsen til Nordic Mining er ugyldig og bryter med vanndirektivet. Konsekvensene hvis vi vinner, er at gruvedumpingen må stanse umiddelbart.
Veterinærinstituttet melder om mistanke om bakteriell nyresyke hos rømt og vill laks i Orkla. To ville og én rømt oppdrettslaks som ble fanget sommeren 2025 har fått påvist bakterien som forårsaker Bakteriell nyresykdom (BKD). Den smittede rømte hunlaksen ble fanget tidlig i juni 2025 og ble sporet genetisk til rømningen fra lokalitet Reitholmen i mai 2024 (Sporbarhet AS). Den var full av intakt rogn som skulle vært gytt høsten 2024 og har dermed heldigvis ikke gytt. Les mer på Veterinærinstituttet.
Det har tikket inn noen flere nye forsknings/overvåkingsrapporter den siste tiden. På Senja har Havforskningen undersøkt utvandringsmønsteret til smolten fra Grasmyrvassdraget. Mange forsvant på sin ferd mot havet, noe forskerne hovedsakelig tillegger predasjon.
Langs Vestlandskysten er det oppstart av den årlige undersøkelsen av postsmolt for å vurdere lusepåslaget på utvandrende fisk (Nalo-undersøkelsen). Resultatene benyttes til å kalibrere modellene som ligger til grunn for vurderingene i Trafikklyssystemet. Overvåkningen blir gjort ved hjelp av trål, ruser og garn, samt vaktbur. I sistnevnte blir det plassert ut små bur med oppdrettssmolt i sjøen. Etter en gitt periode blir burene tatt opp og spesialister på lusetelling sjekker hvor mye lus fisken har fått. Neste uke er NJFF og Norske Lakseelver med på tråling i Hardangerfjorden.
Og så har en ny undersøkelse funnet ut at pukkellaksyngel også spiser i elva (i hvert fall den som vandrer ut sent). Dermed kan den bli en konkurrent i matfatet for villaks, sjørøye og sjøørret i elvene. På den positive siden blir den også mat for de samme artene, så bildet er sammensatt
Til slutt tar vi med at saken om utslipp fra åpne oppdrettsmerder har falt Sjømat Norge tungt for brystet. I et innlegg på sosiale medier viser de til Risikorapporten fra Havforskningsinstituttet som konkluderer med at utslippene de aller fleste steder ikke utgjør noe problem i dag. Som HI skriver: "Utslipp av næringssalter vurderes som lav risiko i alle områder, selv om modellene i enkelte tilfeller viser mulig risiko som ikke støttes av måledata. Derfor anbefales mer overvåkning der oppdrettsaktiviteten er høy."
Norske Lakseelver synes det er fint at Sjømat Norge lytter til forskerne, og minner om hva som står om lusedødelighet på vill laksefisk fra lakselus fra oppdrettsnæringen i den samme risikorapporten. HI skriver: "De varme somrene i 2024 og 2025 førte til svært høye lakselusnivåer, noe som ga spesielt stor belastning for sjøørret og sjørøye, som oppholder seg lenge i kystsonen. Økt produksjon i nord forsterker risikoen ytterligere. Selv om det er lite kunnskap om hvordan fremtidige marine hetebølger vil påvirke lakselussmitten, er risikovurderingene stort sett uendret fra i fjor: to produksjonsområder har høy risiko for lakselusindusert dødelighet hos vill laksesmolt, åtte har moderat risiko og tre har lav. For sjøørret og sjørøye er situasjonen betydelig verre, men uendret fra fjoråret: ni produksjonsområder har høy risiko, to har moderat risiko og to områder har lav risiko. "